הנגשות אקוסטיות
סביבת הגן מציבה אתגרים מיוחדים לילדים עם מוגבלות בשמיעה בשל המאפיינים הייחודיים שלה. באופן טבעי, הגן והכיתה מלאים ברעשי רקע מגוונים – החל מהמולת הילדים בפינות השונות, דרך דיבור בו-זמני של ילדים, פעילויות בנייה, תזוזת ריהוט, ועד למוזיקת רקע. בנוסף לכך, התנועה המתמדת של הילדים במרחב הגן והדיונים בכיתה מקשים על שמירת קשר עין רציף, שהוא חיוני לתקשורת עבור ילד עם מוגבלות בשמיעה. בסביבה כזו, הילד מתקשה מאוד לקלוט הן את דברי הגננת והמורה והן את דברי חבריו. הקושי מתעצם במיוחד בשיחות קבוצתיות, שבהן ההתמודדות מורכבת יותר מאשר בתקשורת זוגית ישירה. חשוב להבין שקושי זה מלווה את הילד לאורך כל פעילויות היום – בזמן הארוחות, בפעילות שונות, במפגש הלימודי, במשחק החופשי ובחצר. למרות שהילד משתמש בעזרי שמיעה כמו שתל קוכלארי או מכשירי שמיעה, הם אינם מספקים פתרון מושלם ואינם מפצים באופן מלא על העדר שמיעה תקינה.
הנגשה אקוסטית במסגרות החינוך בישראל היא זכות המעוגנת בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ומטרתה לאפשר לתלמידים עם מוגבלות בשמיעה סביבת למידה מיטבית. ההנגשה כוללת התקנת אמצעים טכנולוגיים כמו מערכת הגברה כיתתית המאפשרת העברת קול המורה ישירות לרמקולים המותקנים בכיתה והגברה של קולה, הפחתת ההידהוד והרעשים בכיתה באמצעות התקנת תקרה אקוסטית מחומרים בולעי קול, פקקי גומי בכיסאות, וילונות, דלת אטומה לרעשים. לוחות אקוסטיים בקירות ומזגן שקט. בנוסף, נדרש מיקום מיטבי של התלמיד בכיתה המאפשר קריאת שפתיים וראיית פני המורה, ושימוש באמצעי המחשה חזותיים לתמיכה בלמידה. כל אלה מסייעים לתלמיד להשתלב בצורה מיטבית בכיתה ולממש את הפוטנציאל הלימודי שלו.
תהליך ההנגשה האקוסטית עבור תלמיד עם מוגבלות בשמיעה מתחיל בפנייה של ההורים לרשות המקומית בה הם מתגוררים. על ההורים להגיש בקשה להנגשה אקוסטית בצירוף מסמכים רפואיים המעידים על מוגבלות בשמיעה, כולל אודיוגרמה עדכנית וחוות דעת מקצועית של קלינאית תקשורת ממרכז חינוכי טיפולי כו"ח. לאחר הגשת הבקשה, הרשות המקומית מעבירה את הפנייה למשרד החינוך, שמאשר את התקציב להנגשה. בשלב הבא, מומחה להנגשה אקוסטית מטעם הרשות המקומית מבצע סקר אקוסטי בכיתה ומגיש המלצות להתאמות הנדרשות. לאחר אישור ההמלצות, מתבצעות עבודות ההנגשה בכיתה, הכוללות התקנת אמצעים אקוסטיים והתאמת הסביבה הלימודית לצרכי התלמיד.