דגשים לשילוב מיטבי של תלמיד כו"ח בכיתה
הנחיות להוראה וליווי תלמידי כו"ח
מקום ישיבה – יש לוודא שהתלמיד יושב בחלק הקדמי של הכיתה. אם קיימת ירידה חד-צידית בשמיעה, חשוב לוודא שהאוזן הטובה יותר מופנית לכיוון המורה והכיתה.
למידה דרך ערוץ חזותי-ויזואלי – תלמידי כו"ח נעזרים בערוץ החזותי להשלמת מידע, ולכן:
- ודאו שפניכם גלויות בזמן הסבר, מתן הוראות, קריאת טקסט וכדומה.
- שימוש בלוח – מומלץ לכתוב על הלוח את נושא השיעור, מושגים מרכזיים, מילים חדשות, הוראות והודעות. יש להימנע מדיבור בזמן הכתיבה על הלוח.
במהלך דיון בכיתה:
- ציינו את שם התלמיד שעונה, כדי לאפשר לתלמידי כו"ח להתמקד בדובר.
- מומלץ לבצע סיכום ביניים של עיקרי הדברים שנאמרו במהלך הדיון.
כתיבה תוך כדי שיעור – תלמידי כו"ח עשויים להתקשות בכתיבה במקביל להקשבה, לכן:
- כדאי לספק סיכומי שיעור או מצגות מהמורים או מתלמידים אחרים.
- בהכתבות – יש להקפיד לתת זמן לתלמיד להתבונן בדובר ורק לאחר מכן להתחיל לכתוב.
הבנת שאלות והוראות במבחנים או בעבודה בכיתה – יש לוודא שהתלמידים מבינים את השאלות וההוראות בצורה ברורה.
רעש סביבתי והשפעתו על ההבנה:
- יש לדאוג לסביבה לימודית שקטה (למשל, דלת סגורה, שימוש במערכת הגברה אם קיימת).
- בלמידה מחוץ לכיתה – יש לוודא שהתלמיד עומד קרוב לדובר (מדריך, מנחה). ניתן להשתמש גם במערכת הגברה ניידת.
צפייה בסרטונים:
- יש להשתמש בכתוביות, אם ניתן.
- אם נדרש הסבר נוסף – יש לעצור את הסרטון, לעמוד במקום מואר ולהסביר, ורק לאחר מכן להמשיך בהקרנה.
היבטים חברתיים – יש לשים לב להתנהלות התלמיד/ה בהפסקות:
- האם יש לו/ה עם מי לשחק?
- האם הוא/היא נמנע/ת מלצאת מהכיתה?
- לעיתים יש צורך בתיווך ובהסבר של סיטואציות חברתיות שלא הובנו כראוי.
ליווי מקצועי על ידי מורת כו"ח – לתלמיד/ה יש מורה מומחית המלווה אותו/ה:
- מומלץ לעדכן אותה בתכני הלימוד שנלמדו בכיתה.
- כדאי להתייעץ איתה בנוגע להסבר על הירידה בשמיעה, מכשירי שמיעה ומערכת ההגברה (אם קיימת).
- ניתן לשתף ולהתייעץ עם המורה ועם צוות המרכז בכל שאלה.
נשמח להיות בקשר!
צוות המרכז החינוכי לתלמידי כו"ח ירושלים.