דגשים לשילוב מיטבי של תלמיד כו"ח בכיתה

הנחיות להוראה וליווי תלמידי כו"ח

  1. מקום ישיבה – יש לוודא שהתלמיד יושב בחלק הקדמי של הכיתה. אם קיימת ירידה חד-צידית בשמיעה, חשוב לוודא שהאוזן הטובה יותר מופנית לכיוון המורה והכיתה.

  2. למידה דרך ערוץ חזותי-ויזואלי – תלמידי כו"ח נעזרים בערוץ החזותי להשלמת מידע, ולכן:

    • ודאו שפניכם גלויות בזמן הסבר, מתן הוראות, קריאת טקסט וכדומה.
    • שימוש בלוח – מומלץ לכתוב על הלוח את נושא השיעור, מושגים מרכזיים, מילים חדשות, הוראות והודעות. יש להימנע מדיבור בזמן הכתיבה על הלוח.
  3. במהלך דיון בכיתה:

    • ציינו את שם התלמיד שעונה, כדי לאפשר לתלמידי כו"ח להתמקד בדובר.
    • מומלץ לבצע סיכום ביניים של עיקרי הדברים שנאמרו במהלך הדיון.
  4. כתיבה תוך כדי שיעור – תלמידי כו"ח עשויים להתקשות בכתיבה במקביל להקשבה, לכן:

    • כדאי לספק סיכומי שיעור או מצגות מהמורים או מתלמידים אחרים.
    • בהכתבות – יש להקפיד לתת זמן לתלמיד להתבונן בדובר ורק לאחר מכן להתחיל לכתוב.
  5. הבנת שאלות והוראות במבחנים או בעבודה בכיתה – יש לוודא שהתלמידים מבינים את השאלות וההוראות בצורה ברורה.

  6. רעש סביבתי והשפעתו על ההבנה:

    • יש לדאוג לסביבה לימודית שקטה (למשל, דלת סגורה, שימוש במערכת הגברה אם קיימת).
    • בלמידה מחוץ לכיתה – יש לוודא שהתלמיד עומד קרוב לדובר (מדריך, מנחה). ניתן להשתמש גם במערכת הגברה ניידת.
  7. צפייה בסרטונים:

    • יש להשתמש בכתוביות, אם ניתן.
    • אם נדרש הסבר נוסף – יש לעצור את הסרטון, לעמוד במקום מואר ולהסביר, ורק לאחר מכן להמשיך בהקרנה.
  8. היבטים חברתיים – יש לשים לב להתנהלות התלמיד/ה בהפסקות:

    • האם יש לו/ה עם מי לשחק?
    • האם הוא/היא נמנע/ת מלצאת מהכיתה?
    • לעיתים יש צורך בתיווך ובהסבר של סיטואציות חברתיות שלא הובנו כראוי.
  9. ליווי מקצועי על ידי מורת כו"ח – לתלמיד/ה יש מורה מומחית המלווה אותו/ה:

    • מומלץ לעדכן אותה בתכני הלימוד שנלמדו בכיתה.
    • כדאי להתייעץ איתה בנוגע להסבר על הירידה בשמיעה, מכשירי שמיעה ומערכת ההגברה (אם קיימת).
    • ניתן לשתף ולהתייעץ עם המורה ועם צוות המרכז בכל שאלה.

נשמח להיות בקשר!
צוות המרכז החינוכי לתלמידי כו"ח ירושלים.

הגדרות כלליות כניסה למערכת